Tragedija koja je 30. jula 2025. potresla Bosnu i Hercegovinu, u kojoj je život izgubila 33-godišnja doktorica iz Sarajeva Aida Softić, ponovo je otvorila pitanje odgovornosti za bezbjednost na putevima istočnog dijela Republike Srpske. Softićeva je stradala kada je ogromna stijena, u mjestu Sijeračke stijene kod Foče, pala na njihov automobil. Njen otac, koji je bio za volanom, zadobio je povrede i nalazi se van životne opasnosti.
Put na kojem se tragedija dogodila već dugo je meta kritika zbog nesigurnosti i učestalih odrona. Upravo za održavanje tog dijela putne mreže, poznatog kao „oblast 10“, zadužena je firma „Srbinjeputevi“, koja posluje u okviru „Pavgorda“, u vlasništvu biznismena Gordana Pavlovića.
Iako bezbjednost na putevima predstavlja osnovnu dužnost putarskih firmi koje dobijaju tendere, očigledno je da se u ovom slučaju, kao i u mnogim prethodnim, djelovalo po principu „to vam je što vam je“.
Od 2016. godine do danas, Pavlovićeve firme su od „Puteva Republike Srpske“ dobile čak sedam ugovora za održavanje, rehabilitaciju i unapređenje puteva, ukupne vrijednosti preko 74 miliona KM sa PDV-om. Prema podacima Agencije za javne nabavke BiH, u većini slučajeva „Srbinjeputevi“ bili su jedini ponuđač na tenderima. Prvi okvirni sporazum potpisan je u oktobru 2016. godine na iznos od 16.261.671 KM, a najnoviji iz marta 2023. godine vrijedi 20.499.583 KM.
Uprkos ovim milionskim ugovorima, stanje na terenu je alarmantno. Vozači i građani redovno ukazuju na loše stanje puteva, a tragedije poput ove kod Foče svjedoče o potpunom zanemarivanju bezbjednosti.
Narodni poslanik Đorđe Vučinić iz Liste za pravdu i red poručio je da je „dosta bilo ćutanja“ i postavio ključno pitanje: „Koliko još ljudi mora da pogine da bi se neko osvrnuo na stanje puteva u istočnoj Hercegovini?“ Stranke opozicije, poput SDS-a, zahtijevaju hitnu obustavu saobraćaja na pravcu Sarajevo – Foča, dok je u narodu sve više poziva na proteste i blokadu puta.
Gordan Pavlović, s druge strane, ostaje ćutljiv. Njegovo ćutanje nije ništa novo – kao jedan od najmoćnijih privrednika u Republici Srpskoj, Pavlović ima bliske veze sa samim vrhom vlasti. Posebno su mu naklonjeni predsjednik RS Milorad Dodik i premijer Radovan Višković, što dodatno podgrijava sumnje u političku zaštitu i nekažnjivost.
Izostanak reakcije institucija, uprkos jasnim tragedijama i činjenici da se putevi održavaju javnim novcem, ostavlja građane bez odgovora i bez osjećaja sigurnosti.
Hoće li i ova tragedija ostati samo jedna u nizu, ili će konačno neko snositi odgovornost? Ti odgovori tek treba da stignu. A u zemlji gdje je život često manje vrijedan od tenderske dokumentacije, strahuje se da će – kao i uvijek – istina ostati zakopana ispod kamenja koje je odnijelo još jedan život.
Napomena: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne i stavove internet portala Vijesti Srpske. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja